لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی
لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

فواید عسل در سلامتی

خیلی از شما از افزایش  وزن خود رنج میبرید و به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید حال اگر این راه راحت تر باشد به شما کمک زیادی در کاهش وزن می‌کند البته منظور ما این نیست که این تنها راه کاهش وزن است، نه تنها رژیم غذایی سالم  بلکه  ورزش هم می‌تواند بهترین گزینه ما برای کاهش وزن باشد. 

یکی از بهترین موادغذایی موثر در کاهش وزن  گنجاندن  عسل در رژیم غذایی روزانه شماست.  حال می‌توانید عسل را با چای خود مخلوط کنید یا آن را به تنهایی بخورید و  خیلی از افراد  از آن به عنوان غلات و سایر غذاها استفاده می کنند.  اماخب این تنها یکی  از فواید عسل می‌باشد و عسل خواص درمانی بسیار زیادی دارد که در این مقاله ما شما را  با  اثرات بیشمار این ماده غذایی در درمان بیماری ها  آشنا می‌کنیم.



خواص عسل برای سلامتی

علم مدرن در حال یافتن شواهدی برای تأیید بسیاری از کاربردهای قدیمی عسل است. در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.


1) التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها

استفاده موضعی از عسل طبیعی باعث بهبود زخم، به ویژه سوختگی‌ها می‌شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد عسل ممکن است به بهبود سوختگی کمک کند. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد نوعی پپتید موجود در عسل به نام دیفنسین-1، باعث بهبود زخم می‌شود.

شایان ذکر است بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌های صورت، دئودورانت‌ها و شامپوها حاوی عسل در مقادیر گوناگون هستند.


2) جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری و مشکلات گوارشی

عسل می‌تواند به جلوگیری از بازگشت اسید معده کمک کند. یک بررسی درباره اثرات عسل بر سلامتی در سال 2017 نشان داد عسل می‌تواند دیواره مری و معده را بپوشاند و جریان رو به بالای اسید معده و مواد غذایی هضم‌نشده را کاهش دهد. با این حال، این موضوع را تحقیقات بالینی تأیید و اثبات نکرده‌اند.

شواهد هم‌چنین نشان می‌دهند عسل ممکن است به تسکین بیماری‌های دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با گاسترواِنتریت (عفونت و التهاب معده و روده) کمک کند. عسل هم‌چنین می‌تواند بخشی از درمان رهیدراتاسیون خوراکی یا همان ORS (برطرف کردن کم‌آبی بدن از طریق خوراکی) باشد.


3) مبارزه با عفونت از مهم‌ترین خواص عسل

یک بررسی در سال 2018 نشان داد عسل مانوکا می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، زیرا حاوی موادی همچون پراکسید هیدروژن و پپتید دیفنسین-1 است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که عسل مانوکا می‌تواند فعالیت ضد باکتریایی بیشتری نسبت به سایر انواع عسل داشته باشد. عسل مانوکا در استرالیا و نیوزیلند از شهد گل‌های درختی به همین نام ساخته می‌شود.

مانوکا عسل خام نیست، اما یک نوع عسل تخصصی است! این عسل ضد باکتری و مقاوم نسبت به باکتری است؛ این نکته گویای این است که باکتری‌ها قادر نیستند به اثرات ضد باکتریایی این نوع از عسل مقاوم شوند. گفته می‌شود عسل مانوکا در درمان بسیاری از مشکلات، از گلودرد گرفته تا پاکسازی لکه‌های روی پوست، مؤثر است.


4) رفع علائم سرماخوردگی و سرفه

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد عسل در کاهش سرفه کودکان در طول شب از دارونما مؤثرتر است. در مطالعه دیگری قابلیت درمان سرفه‌های حاد در کودکان با استفاده از محلول شیر و عسل بررسی شد. نتایج نشان دادند استفاده از این ترکیب به اندازه محصولات بدون نسخه موجود در بازار، مؤثر بوده است.


برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهند عسل اکالیپتوس، عسل مرکبات و عسل لابیاته (عسل خانواده نعناعیان) می‌توانند محصولاتی قابل اعتماد برای از بین بردن سرفه برای برخی از افرادی باشند که به عفونت‌های تنفسی فوقانی و سرفه‌های حاد شبانه دچار هستند.


5) کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی

مطالعات نشان می‌دهند آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشند.

طبق نتایج یک مطالعه، عسل ممکن است به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم – یعنی همه عواملی که می‌توانند عملکرد و سلامت قلب را بهبود بخشند – کمک کند.


چگونه از خواص عسل در رژیم غذایی خود بهره ببریم؟

با اینکه عسل مزیت‌های فراوانی برای سلامتی دارد که سایر خوراکی‌های قندی از آن بی‌بهره هستند، اما هم‌چنان یک قند افزوده است و خوردن بیش از حد آن می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند:

خانم‌ها روزانه بیش از 6 قاشق چای‌خوری قند افزوده (۱۰۰ کالری) مصرف نکنند.

آقایان روزانه بیش از 9 قاشق چای‌خوری قند افزوده (۱۵۰ کالری) مصرف نکنند.

این محدودیت‌ها شامل تمام منابع قند افزوده در رژیم غذایی افراد می‌شود. بنابراین در مصرف عسل اعتدال را رعایت کنید و از حد مجاز عبور نکنید. هم‌چنین می‌توانید از عسل در سس‌ها و چاشنی‌ها یا به عنوان ماسک پوست استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از عسل برای درمان (به صورت دارویی) استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.


از تجربه خود بگویید 

عسل چه نقشی در سلامتی شما می‌تواند داشته باشد؟ آیا عسل در کاهش رژیم شما تاثیر داشته است ؟



تاثیرات ضد آفتاب در سلامت پوست

شما احتمالاً به کار و فعالیت بیرون از خانه مشغول هستید یا در هر حال اوقاتی را در فضای آزاد می‌گذرانید. اما اگر چنین شرایطی هم نداشته باشید، باز هم در معرض آسیب پوستی ناشی از اشعه‌های خورشید هستید. فکر می‌کنید اگر در یک روز ابری قصد داشته باشید با ماشین به محل کار بروید و کل روز را هم در فضای بسته بگذرانید، آیا باز هم پوست شما در معرض آسیب است؟ آیا واقعاً هنوز به ضد آفتاب نیاز دارید؟

 پاسخ این سوال‌ها مثبت است. پرتوهای مضر فرابنفش (UV) حتی از ابرها عبور می‌کنند و با رد شدن از پنجره اتومبیل و ساختمان‌ها به پوست ما آسیب می‌رسانند. البته چون تمام طیف فرابنفش از شیشه عبور نمی‌کند، این آسیب کمتر از نور مستقیم خورشید است، اما حتماً روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

بدون محافظت از پوست، اشعه UV پوست شما را می‌سوزاند و منجر به آسیب‌های طولانی مدت، مانند چین و چروک، لکه‌های پیری، افتادگی پوست، لکه‌های قهوه‌ای و آسیب جدی تری همچون سرطان پوست می‌شود. بر اساس آمار بنیاد سرطان پوست آمریکا، سالانه بیش از پنج میلیون ابتلا به سرطان پوست غیر ملانومی در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و بیماری‌هایی مانند سرطان پوست است.

شاید خیلی از شما این سوال برایتان پیش آمده‌است که استفاده درست از ضد آفتاب به چه صورت است. مقاله ضد آفتاب زیبامون خیلی جامع و کامل شما را راهنمایی می‌کند.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

 متخصصان آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‌کنند کرم ضد آفتاب را حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید، زیرا مدتی زمان لازم است تا ضد آفتاب به طور کامل جذب پوست شود یا روی پوست بخوابد و احتمال پاک شدن آن با تعریق کاهش یابد.

سپس آن را هر دو تا چهار ساعت تجدید کنید.

استفاده از ضد آفتاب با رعایت تمام نکات لازم، بیش از 5 دقیقه طول نمی‌کشد. پس حتماً این موارد را هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب رعایت کنید. 

  • قبل از استفاده آن روی پوست، مطمئن شوید که پوستتان خشک و تمیز است.
  • پیش از مصرف، ضد آفتاب را به خوبی تکان دهید. این کار همه مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب را به طور مساوی با یکدیگر مخلوط می‌کند.
  • فراموش نکنید که تمام نقاطی از بدن که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد را با ضد آفتاب بپوشانید. این شامل نقاطی است که اغلب نادیده گرفته می‌شوند؛ مانند دست‌ها، گوش‌ها، پشت زانوها و پاهای شما.
  • مقدار مناسب ضد آفتاب برای صورت و گردن، حداقل حدود دو بند انگشت است.
  • ضد آفتاب‌ها با قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب و تعریق پوست، کارایی خود را از دست می‌دهند. بهتر است اگر در فضای باز هستید و مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار دارید، هر دوساعت یک‎‌بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. این امر پس از تعریق و شنا نیز ضروری است.
  • اگر برای اولین بار از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید. در صورت بروز تحریک، مصرف را قطع کنید.

توجه! فقط ضد آفتاب کافی نیست.

برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید فقط استفاده از کرم‌های ضد آفتاب کافی نیست. پیشنهاد می‌شود از کلاهی با لبه‌های پهن و لباس‌هایی که بیشتر پوست شما را می‌پوشاند و همچنین از عینک آفتابی استفاده کنید.

از چه نوع کرم ضد آفتابی باید استفاده کنیم؟

شاید بپرسید در میان انواع و اقسام کرم‌های ضد آفتاب، بهترین نوع کدام است؟

 آکادمی درماتولوژی آمریکا یک ضد آفتاب خوب را با ویژگی‌های زیر تعریف می‌کند:

  • طیف گسترده باشد و از پوست در برابر هر دو گروه پرتوهای UVA و UVB محافظت کند
  • دارای spf 30 یا بالاتر باشد
  • در برابر آب مقاوم باشد

ضد آفتاب‌هایی که ویژگی‌های فوق را داشته باشند، از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست تا حد زیادی محافظت می‌کنند. با این حال، بهترین ضد آفتاب هم به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل از پوست شما محافظت کند.

 کدام بهتر است: کرم ضد آفتاب با SPF بالا یا پایین‌؟

شما از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده می‌کنید یا با SPF پایین؟ به نظر شما کدام‌ یک بهتر است‌؟ متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب‌هایی با SPF حداقل 30 را توصیه می‌کنند که مانع نفوذ 97 درصد از پرتو UVB به پوست می‌شود.

 هرچه SPF کرم بالاتر باشد، درصد بیشتری از پرتوهای خورشید را مهار می‌کند؛ اما توجه کنید که هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند 100 درصدِ پرتوهای فرابنفش را مهار کند. (به همین دلیل باید از سایر روش‌های محافظتی هم استفاده کنید.)

 همچنین به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب با SPF بالا، به همان میزان کرم ضد آفتاب با SPF پایین روی پوست دوام می‌آورد. یعنی کرم ضد آفتاب با SPF بالا این امکان را به شما نمی‌دهد که زمان بیشتری را خارج از منزل بدون تجدید کرم ضد آفتاب بگذرانید.

 کرم‌های ضد آفتاب لافارر

 برند لافارر با استفاده از فن‌آوری روز دنیا و بر اساس  نیاز مردم ایران کرم‌های ضد آفتاب خود را فرموله کرده است. با توجه به میزان تابش اشعه UV در کشور ایران، لافارر، کرم‌های ضد آفتاب و ضدلک رنگی و بی‌رنگ را تولید می‌کند. این کرم‌ها با SPF های +30 ، +40 ، +50 و ویژگی محافظت گسترده با نشان +++PA برای انواع پوست در دسترس تمام مردم ایران قرار گرفته‌اند تا علاوه بر محافظت پوست در مقابل اشعه UV سبب پیشگیری و کمک به بهبود لک‌های ناشی از خورشید گردند. 

برخی از افراد بعد از استفاده از ضد آفتاب، روی پوست خود احساس سنگینی می‌کنند. برند لافارر ضد آفتاب‌های خود را به صورت ژل-کرم تولید کرده‌است، تا علاوه بر بافت سبک به راحتی روی پوست قرار گیرد و حسی خوب را برای ما فراهم کند.