لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی
لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

یائسگی و دوران پس و پیش از یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که شما ۱۲ ماه متوالی قاعدگی نداشته باشید و دیگر نتواند به صورت طبیعی باردار شوید. معمولاً یائسگی بین سنین 45 تا 55 سالگی شروع می‌شود، اما می‌تواند قبل یا بعد از این محدوده سنی ایجاد شود.

یائسگی معمولا علائم ناراحت کننده‌ای مانند گرگرفتگی و افزایش وزن ایجاد می‌کند. فقط درمان دارویی برای یائسگی زودرس کافی نیست.

در این مقاله یائسگی و هر آنچه که باید بدانید در مورد این مشکل در بانوان به شما معرفی کرده‌ایم.


 

یائسگی از چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

 

اغلب زنان برای اولین بار علائم یائسگی را حدود چهار سال قبل از آخرین قاعدگی مشاهده می‌کنند. علائم اغلب تا حدود چهار سال پس از آخرین قاعدگی ادامه می یابد.

تعداد کمی از زنان علائم یائسگی را تا یک دهه قبل از وقوع واقعی یائسگی تجربه می‌کنند و از هر 10 خانم 1 نفر علائم یائسگی را به مدت 12 سال پس از آخرین قاعدگی خود تجربه می کنند.

متوسط سنین یائسگی 51 سال است، البته برای زنان سیاه پوست و لاتین دو سال زودتر رخ می‌دهد، اما زنان سفید پوست برای شروع سنین یائسگی احتیاج به مطالعات بیشتری است.

عوامل زیادی به تعیین زمان شروع یائسگی وجود دارند مانند ژنتیک و سلامت تخمدان. یائسگی زمانی است که هورمون های شما برای آمادگی برای یائسگی شروع به تغییر می کنند.

بسیاری از زنان از اواسط دهه 40 زندگی خود شروع به یائسگی می‌کنند. برخی دیگر از زنان دوران پیش از یائسگی را رد می کنند و به طور ناگهانی وارد یائسگی می شوند.حدود 1 درصد از زنان یائسگی را قبل از 40 سالگی شروع می کنند که به آن نارسایی اولیه تخمدان گفته می شود. البته فقط 5 درصد از زنان در سنین 40 تا 45 سالگی دچار یائسگی می شوند که به آن یائسگی زودرس گفته می شود.


قبل از یائسگی

 

در دوران پیش از یائسگی، دوره های قاعدگی نامنظم می‌شود. ممکن است قاعدگی شما دیر شود یا ممکن است یک یا چند دوره قاعدگی شما تاخیر داشته باشد. جریان قاعدگی نیز ممکن است سنگین تر یا سبک تر شود.


پس از یائسگی

 

پس از یائسگی زمانی است که شما به مدت 12 ماه بدون قاعدگی هستید. در این مرحله، علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی، خفیف تر می شوند یا از بین می روند. افراد پس از یائسگی در معرض افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی هستند. البته مصرف دارو یا تغییر شیوه زندگی سالم ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهد.



چه تغییرات هورمونی بعد از یائسگی اتفاق می افتد؟

 

تخمدان های شما تا زمانی که در دوران پس از یائسگی هستید، استروژن و پروژسترون بسیار کمی تولید می کنند. برخی از افراد هنوز عوارض جانبی ناشی از سطوح پایین هورمون را تجربه می کنند.

 

در چه سنی یائسه محسوب می شویم؟


سنی وجود ندارد که شما به طور خودکار در یائسگی قرار بگیرید. هنگامی که عادت ماهانه شما برای بیش از یک سال از بین رفته باشد، بدون در نظر گرفتن سن در دوران یائسگی هستید. به طور متوسط، افراد در حدود 51 سالگی یائسه می شوند.


چه عاملی باعث خونریزی پس از یائسگی می‌شود؟

 

خونریزی واژینال در دوران پس از یائسگی یک عارضه جانبی طبیعی کاهش سطح هورمون نیست. بلکه خشکی واژن می تواند باعث خونریزی خفیف یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی شود. در موارد دیگر، ممکن است وضعیتی مانند هیپرپلازی آندومتر یا فیبروم رحم، عفونت هایی مانند آندومتریت یا سرطان را نشان دهد. اگر خونریزی واژینال را تجربه کردید با پزشک متخصص  خود تماس بگیرید تا بتوانید مورد درمان قرار بگیرید.


منبع: https://lafarrerr.com/blog/menopause-symptoms/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد