لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی
لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

علائمی که در سنین یائسگی تجربه خواهید کرد

میانگین سن یائسگی در استرالیا 51 سال است. خطر ابتلا به سرطان آندومتر به ازای هر سالی که یک زن در دوران یائسگی است، حدود 6 درصد افزایش می یابد. برای مثال، خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنانی که در سن 55 سالگی یائسه می شوند، نسبت به زنی که در سن 51 سالگی یائسه می شوند، 26 درصد بیشتر است. برعکس، زنی که در سنین پایین‌تر یائسه می‌شود، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می‌دهد.

حال در این مقاله بررسی خواهیم کرد یائسگی از چه سنی آغاز می‌شود و چه علائمی دارد.




سن یائسگی


علائم یائسگی در طول زمان تکامل می یابند زیرا بدن شما به آرامی سطح هورمون های تولیدمثلی را که تولید می کند کاهش می دهد. در اینجا علائم یائسگی که ممکن است بر اساس سن تجربه کنید آمده است.


علائم یائسگی در سن 40 سالگی

 

در اکثر افراد علائم یائسگی به این زودی شروع نمی شود. اگر یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق بیفتد، به آن یائسگی زودرس می گویند. حتی اگر بین 40 تا 45 سالگی اتفاق بیفتد، نیز به آن یائسگی زودرس گفته می‌شود کمتر از 10 درصد از زنان یائسگی زودرس را تجربه می کنند.

اگر در اوایل دهه 40 هستید و به طور مرتب علائمی مانند تغییر در زمان یا جریان پریود، گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو یا مشکلات خواب را تجربه می کنید، آنها را نادیده نگیرید. با یک متخصص زنان صحبت کنید.


علائم یائسگی در سن 45 سالگی

 

در سن 45 سالگی، بسیاری از زنان وارد دوران پیش از یائسگی می شوند و متوجه اولین علائم یائسگی می شوند. برای برخی از زنان، علائم خفیف و کوتاه مدت هستند. برای دیگران، علائم یائسگی می تواند مخرب و طولانی مدت باشد.


علائم یائسگی در 50 سالگی


اکثر خانم ها آخرین قاعدگی خود را در حدود 50 سالگی خواهند داشت. پس از 12 ماه بدون پریود، یائسگی کامل شده و پس از یائسگی شروع می شود.

 با نزدیک شدن به یائسگی، سطح استروژن و پروژسترون شما با سرعت بیشتری شروع به کاهش می کند. در نتیجه، علائم شما احتمالاً شدیدتر خواهند شد.

 قاعدگی‌های شما احتمالاً نامنظم‌تر می‌شوند تا زمانی که در نهایت متوقف شوند. ممکن است نوسانات خلقی بیشتر و افزایش بی خوابی را تجربه کنید. و احتمالاً علائم جدیدی را تجربه خواهید کرد که در حوالی یا بلافاصله بعد از یائسگی رایج هستند، از جمله:

 

علائم یائسگی در سن 55 سال و بالاتر


در حدود سن 55 سالگی، اکثر زنان وارد سال های پس از یائسگی شده اند. پس از یائسگی، بدن شما با میزان کمتر استروژن و پروژسترون سازگار می شود و بسیاری از زنان احساس بهره وری، هوشیاری و آزادی بیشتری می کنند – حالا که نیازی به نگرانی در مورد کنترل بارداری یا مدیریت پریود نیستند.

 

با این حال، سال‌های پس از یائسگی علائم جدیدی به همراه دارند. برخی از موارد قابل انتظار عبارتند از:

 

خشکی یا نازک شدن پوست و مو



استروژن در تولید کلاژن نقش دارد. کلاژن پوست، مو، استخوان و بسیاری دیگر از بافت های اطراف بدن شما را می سازد. از آنجایی که سطح استروژن شما پس از یائسگی کمتر است، ممکن است پوست یا موهای شما خشک یا نازک‌تر شود.

 

خشکی یا حساسیت واژن


سطوح پایین استروژن همچنین می تواند باعث خشک شدن و نازک شدن بافت واژن شود. این ممکن است باعث ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی شود.

 

خشکی یا حساسیت واژن معمولاً پس از یائسگی اتفاق می‌افتد، اما تشخیص زودتر آن غیرعادی نیست. یک مرطوب کننده یا روان کننده اغلب می تواند این علائم را تسکین دهد و به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

مشکلات عضلات کف لگن


آیا می دانستید که استروژن همچنین به حمایت از کناره های مثانه کمک می کند؟ استروژن کمتر می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات کف لگن شود. به همین دلیل است که بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار پس از یائسگی شایع است. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه‌های درمانی را برای بهبود علائم خود شناسایی کنید، از جمله تغییر سبک زندگی، درمان کف لگن یا دارو.

 

چه زمانی باید برای کمک به یائسگی به پزشک مراجعه کنم؟


نحوه تجربه هر مرحله از یائسگی منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است گرگرفتگی نداشته باشید، اما بی خوابی باعث می شود احساس خستگی و تحریک پذیری کنید. یا شاید اولین علامت تغییر خشکی واژن باشد.

 علائم یائسگی را اغلب می توان با حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه کنترل کرد.

 اما اگر علائم شما آنقدر شدید است که فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار دهد یا شما را از انجام کارهایی که دوست دارید باز دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال مشاوره و مراقبت از علائم یائسگی باشید.

 پزشکان متخصص زنان و زایمان و پرستاران و ماماهای دارای گواهی، همراه با پرستاران مجرب و سایر متخصصان سلامت زنان، می توانند به نگرانی ها و علائم شما گوش دهند و برای ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی با شما همکاری کنند. گزینه های مراقبتی ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، درمان جایگزینی هورمونی (HRT) و مکمل ها یا داروها باشد.

 

صحبت در مورد برخی از علائم یائسگی ممکن است سخت تر از سایرین باشد - اما منتظر نمانید. متخصصان سلامت زنان همه چیز را شنیده‌اند و تخصص لازم را برای کمک به شما در مدیریت علائم یائسگی دارند. هرچه زودتر بدانند چه چیزی شما را آزار می دهد، زودتر می توانند به شما کمک کنند تا راه درستی برای مدیریت علائم خود پیدا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد