لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی
لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

لافا مورینگا - وبلاگ سلامت و زیبایی

راه های خانگی برای درمان زانو درد

زانو درد مشکل شایعی است که میتواند ناگهانی یا به تدریج ایجاد شود. علت بروز زانو درد میتواند موارد متعددی مانند فعالیت سنگین، آسیب به رباط، آرتروز زانو یا موارد دیگری از این قبیل باشد. دربسیاری از موارد انواع درد در ناحیه زانو را آرتروز و غیرقابل درمان تشخیص میدهند این در حالی است که همه دردهای زانو آرتروز و غیرقابل درمان نیستند. درد زانو میتواند ملایم یا شدید باشد در دردهای شدید ممکن است درد به سایر قسمت‌های بدن مانند کمر و باسن کشیده شود. درمان زانو درد در صورتی که درد نسبتا ملایم و غیرمتناوب باشد با استفاده از تمرین‌های سبک ورزشی و درمان‌های خانگی درمان شده و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما در صورت تشدید و تناوب درد برای مدت زیاد بهتر است برای معاینه و درمان تخصصی به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادامه ی مقاله به معرفی چند روش برای درمان زانو درد در خانه میپردازیم.

1.      کاهش وزن با رژیم غذایی

چاقی و اضافه وزن باعث تحمیل فشار زیاد بر زانو شده و میتوانددباعث آسیب رسیدن و ایجاد درد در این قسمت شود. به همین دلیل کاهش وزن میتواند باعث کاهش فشار وارد شده با مفصل زانو شده و دردهای زانو خصوصا دردهای ناشی از التهاب مفصلی را کاهش میدهد. اضافه وزن التهاب بدن مبتلایان به آلزایمر را افزایش داده و مفصل زانو نیز از این التهاب تاثیر میپذیرد.

وجود برخی مواد غذایی مانند انواع میوه و سبزی مواد غذایی سرشار از فیبر و مقدار کمتر چربی‌های غذایی باعث کاهش وزن بدون آسیب رسیدن به بدن میشود.

رژیم مدیترانه‌ای یکی از بهترین رژیم‌ها برای رسیدن به وزن متعادل است. بهتر است قبل از شروع هرگونه رژیم با ادعای تاثیر مثبت بر درد مفاصل به‌خصوص درد زانو با پزشک متخصص مشورت کنید.


2.      کاهش درد در زانو با انجام ماساژ

به طور کلی، ماساژ و حتی ماساژی که خود فرد آن را انجام می‌دهد، به درمان زانو درد کمک می‌کند.

انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA) موارد زیر را توصیه می‌کند.

·         این حرکت ها را باید در حالت نشسته (روی صندلی) انجام دهید تا زانوهایتان به سمت جلو و پاهای شما روی زمین صاف باشد.

·         دست های خود را مشت کنید، 10 مرتبه با هر دو دست به قسمت فوقانی، پایین و وسط ران خود ضربه بزنید. این کار را سه بار تکرار کنید.

·         بنشینید و کف پاهای خود را صاف به زمین بچسبانید. کف دستتان را بالای ران خود قرار دهید و تا زانو آن را بلغزانید، سپس رها کنید. پنج بار این کار را تکرار کنید. همین حرکت را برای قسمت های بیرونی و داخلی ران نیز انجام دهید.

·         چهار انگشت خود را به داخل زانو فشار دهید و پنج بار به بالا و پایین حرکت دهید. این حرکت را برای تمام اطراف زانویتان تکرار کنید.

·         کف دست خود را روی قسمت بالای ران قرار دهید، آن را به سمت پایین ران و روی زانوی خود بلغزانید و از قسمت بیرونی ران به بالا بازگردید.

در واقع، ماساژ عضلات ران اثرات مفیدی بر زانو شما خواهد داشت.


3.      درمان زانو درد با گرم کردن و سرد کردن

گرما دادن به مفصل زانو باعث کاهش سفتی آن و تسهیل در حرکت مفصل آن میشود. برای گرم کردن یا کمپرس گرم زانو میتوانید از پد گرم یا بطری آب گرم استفاده کنید. گرم کردن مفصل زانو در صبح باعث روان شدن حرکت آن میشود. نکته مهم هنگام گرم کردن زانو توجه به میزان گرمای پد یا بطری آب گرم مورد استفاده است. خصوصا اگر قصد گرم کردن مفصل زانوی افراد مسن را دارید توجه کنید مقدار گرما پوست زانو را اذیت نکند.

سرد کردن زانو میتواند باعث التهاب و تورم زانو میشود. درصورت گرم کردن زانو در صبح میتوانید برای کاهش التهاب زانو در ادامه روز از سرد کردن استفاده کنید. برای سرد کردن زانو مقداری یخ را در پارچه پیچیده و آن را روی پوست قرار دهید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی مفصل زانو اجتناب کنید.

4.      زانو درد خود را با طب سوزنی درمان کنید

تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان میدهد طب سوزنی میتواند به عنوان مکملی برای استئوآرتریت زانو عمل کند. در طی تحقیق انجام شده روی یک گروه از بیماران مبتلا به آرتروز زانو طی 26 هفته 23 جلسه درمان واقعی طب سوزنی و روی گروهی دیگر طی 26 هفته 23 جلسه درمان غیرواقعی طب سوزنی انجام شد. در نهایت نتیجه به دست آمده نشان داد طب سوزنی واقعی تاثیر مثبتی بر کاهش درد آرتروز زانو دارد.



کلام آخر

درد زانو در بین افراد نسبتا شایع است و در بسیاری از موارد سن خاصی نیز ندارد. جدی نگرفتن این درد میتواند باعث تشدید آن و هم‌چنین اختلال در فعالیت‌های روزمره شود. اگر شما هم تجربه مفیدی از درمان درد زانو در منزل دارید، لطفا آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: https://lafarrerr.com/blog/knee-pain-treatment/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد